Konstprojektets historia

För tio år sedan tänkte jag förverkliga en gammal dröm att låta utföra en oljemålning av hustrun och mig. Eftersom jag inte fann någon porträttkonstnär som motsvarade de krav på stil och kvalité som jag ville att mitt konstverk skulle ha skrinlades planerna.

När jag av en tillfällighet 2005 fick se Tony Warrens figurativa måleri där han i stället för ett konventionellt porträtt låter avbildade personer delta i skapandet av ett konstverk blev jag helt begeistrad och väckte genast liv i den gamla drömmen.

Hösten 2005 besökte hustrun och jag Tonys ateljé i Ockelbo för att se på tidigare utförda figurativa konstverk och konventionella porträtt. Besöket resulterade i en beställning av ett figurativt konstverk där vi skulle delta helt efter Tonys önskemål.

Val av klädsel till en av modellerna januari 2006Januari 2006 träffades vi för att bestämma vilka kläder vi skulle bära i målningen. Hustruns klädsel fann Tony direkt. Han ville att hon skulle bära en cape från 1800 talet som vi inhandlat i London några år tidigare. Materialet i capen är ett rött ylletyg av yppersta kvalité som kallas scharlakan. Under medeltiden var röd scharlakan det lyxigaste ylletyget man kunde ha. Priset var mycket högt beroende av att man använde ett färgämne ”kermes” som tillverkades av döda sköldlöss och var oerhört dyrt. 75 till 98 % av tygets slutgiltiga pris utgjordes av kostnaden för färgningen. Nu startade sökandet efter min klädsel. Tony önskade sig något enkelt klädesplagg i mörk chokladbrun färg och samma material som hustruns cape. Modellen till min klädsel fann vi hos bröderna i ett kloster utanför Borås. Modellen har varit oförändrad sedan 300 talet. Detta stämde väl med Tonys önskemål om att personerna på målningen skulle kunna vara från nutid, dåtid eller framtid men ändå ha samma karaktär.

September 2006 togs en serie med bilder för att få underlag till målningens komposition. Efter bearbetning i dator ( gamla tiders skissarbete ) bestämde Tony sig för tavlans komposition.

sept06

Januari 2007 konstnären anländer till Asgard galleri i Borås för att påbörja konstverket.

Tony Warren förbereder ateljén

Vi önskan er en bra dag / Modellerna (Bernt-Åke och Christina)

Vi har placerat vår blogg i
Borås
på bloggkartan.se

