Bloggaren Cleo tycker att hustrun och min position i konstverket som Tony Warren nu skapar ger henne en känsla av Èdouard Manets ”Frukost i det gröna” från 1863. Manets målning skildrar två artister med deras två nakna modeller!

Det närmaste detta vi kommit är att när Tony Warren berättade att han ville göra en tidlöst komposition frågade jag om vi skulle vara utan kläder. Eftersom detta inte var aktuellt är inte verken lika på den punkten.

Manet hade som förebilder Giorgiones eller Palma Vecchios  ”Lantlig idyll” (Louvre) och Marcantonius stick efter Rafaels”Paris dom”. Gestalterna i ” Frukost i det gröna” är i sin otvungna ställning och sitt förhållande till varandra nära nog kopierade från det klassiska underlaget. 

edouard_manet_03-febr.jpg

När jag påtalade för Tony att linjen av halsen under hakan på kolteckningen kanske kunde göras så att modellen blev lite magrare fick jag till svar att: Jag målar det jag ser och du har haft ett år på dig att rätta till det! Här finns definitivt en likhet mellan Tony Warren och Èdouard Manet. Den senare lär sagt att: Jag målar vad jag ser och ej vad andra se.

Modellen (Bernt-Åke) och vännerna på Asgard önskar alla ett gott veckoslut

