När hustrun och jag i jan 2006 träffade Tony Warren för att besluta om vilka kläder vi skulle bära i konstverket trodde vi att det gällde att hitta något elegant ur garderoben. Den ena aftonklänningen efter den andra avverkades med Tonys kommentar: Väldigt vackert, men inte vad jag tänkt mig.

Efter ett tag frågade Tony efter Capen som han hört att vi köpt i London. 

När Christina visade den utbrast Tony: Där har vi den. 

Vi hade ett par år tidigare varit i London för att tillsammans med ett annat par se Mamma Mia och se på julskyltningen på Regent Street.  Vi besökte även Portobello Road med sina antikaffärer. Där fann jag Capen som även hustrun fattade tycke för. Eftersom vi inte hade kontanter nog för ett inköp bad vi att få reservera Capen och återkomma. 

Först testade jag att ta ut pengar från en bankautomat utan framgång. Därefter uppsökte vi raskt en bank och bad om att få ut pengar på vårt bankkort. Mannen bakom disken tog kortet och min legitimation och återvände efter ett kort ögonblick med en bekymrad min. Det visade sig att namnet på kortet tillhörde min kamrat som vi reste tillsammans med. När vi en stund senare träffade vårt ressällskap frågade jag om han kunde låna mig de pengar jag behövde. Visst sa han, varefter jag frågade om han hade sitt kort med sig. Kan jag få se det undrade jag. När han tog fram kortet visade det sig att det var mitt kort, varför jag snabbt tog kortet. Men var är mitt kort utbrast min kamrat. Det får du hålla reda på själv svarade jag. 

Efter mycket funderande och olika teorier till hur bytet kunnat ske konstaterade vi att det inte var Joe Labero som varit framme utan att förväxlingen skett vid incheckningen på hotellet där vi fått tillbaks fel kort när vi samtidigt lämnade ifrån oss våra kort. Fortsättningsvis kollar vi alltid att vi får tillbaks rätt kort.  Vi får idag vara glada över att vi lyckades köpa Capen som nu kommer att vara en del i konstverket.  

portrattprojektetet-6-febr-001.jpg

Vi önskar alla en bra dag, modellen Bernt-Åke och vännerna på Asgard

PS Denna artikel återfinns på http://intressant.se/intressant, samt bloggar.se

