När Tony Warren valt att hustrun skulle använda sig av den röda 1800tals Capen inställde sig genast frågan vad jag skulle bära. Det måste vara något elegant fastslog jag snabbt. Tony log och sa: Vem har sagt att du skall ha något elegant? Det kanske blir en munkdräkt med kåpa och vi kan ju alltid låta kåpan täcka huvudet. Jag hade ju förstås sagt att min önskan var att hustrun skulle vara huvudperson i konstverket, men än då! 

Hustrun drog sig nu till minnes att hon hos en god vän i Borås som äger en affär med underbara aftonklänningar (Brides and Beauties) sett en ovanlig prästkappa. Vi kontaktade genast hustruns vän som kunde berätta att kappan tillhörde fader Gabriel i ett kloster utanför Borås. Gabriel kontaktades per telefon och vi fick träffa honom en vinterkväll i januari 2006.

   Det visade sig att Kappans modell varit oförändrad sedan 300 talet och enligt Tony skulle passa utmärkt om den svarta färgen byttes till en mörk chokladbrun. Gabriel var först skeptisk till att låna ut sin kappa som förlaga till den nya kappa som vi skulle låta göra. Men när han fått klart för sig syftet fick vi låna kappan några dagar mot löfte att han skulle få se det färdiga konstverket. 

Nu startade ett jagande av tyg prover som sändes till Ockelbo för godkännande av Tony. Det visade sig vara en granlaga uppgift att finna rätt nyans i ett ylletyg likadant som materialet i hustruns Cape. På frågan varför det var så viktigt att hitta just den nyans Tony önskade svarade Tony att färgerna skall trivas ihop. Var det inte Rembrant som sade något liknande? Efter tre månader fann vi ett tyg i Kasimir ull med av Tony godkänd färg i Söderköping. 

Kappan kunde nu sys av Anita Johansson, en duktig sömmerska i Borås. När den var klar och skulle hämtas, frågade sömmerskan om det inte skulle bli varmt att sitta modell i den. När jag svarade att jag inte skulle använda den blev hon mycket förvånad och förstod ingenting. Förvåningen lade sig snabbt när hon fick klart för sig att det var en docka som skulle vara modell när kappan målas. 

När jag provade kappan i sömmerskans butik kom det fram en dam och frågade om vad jag skulle använda ett sådant plagg till. Jag svarade genast att jag bildat en ny sekt där jag skulle vara präst. När jag såg att hon trodde mig berättade jag genast hur det egentligen förhöll sig. 

Det finns så mycket konstigt folk nu för tiden sa hon och lämnade butiken.

 portrattprojekt-8-febr.jpg

Alla önskas en bra dag av vännerna på Asgard

PS Denna artikel återfinns på http://intressant.se/intressant, samt bloggar.se