Frågan varför hustrun och jag deltar i ett konstverk kommer nästan alltid upp när vi berättar om konstprojektet. 

Jag brukar svara att det är en bra fråga! 

Anledningen till mitt svar är inte att jag inte vet varför jag gör saker, utan mer att det är svårt att i detta fall formulera skälen. Jag vet inte om jag blivit bättre på att formulera mig efter att ha tänkt på frågeställningen ett tag men gör ändå ett försök. 

Huvudskälet står att finna i mitt stora intresse för konst. Intresset har alltid funnits där men tiden som jag ägnat åt att se på och följa måleri har varierat över tiden. Min egen förmåga att skapa konstverk är tämligen begränsad även om jag under skoltiden var jag hyggligt bra på att teckna. När jag var knappt 12 år utförde jag en akvarell av Gustav II Adolf som jag fortfarande har kvar. 

portrattprojektetet-16-febr-001.jpg

  

Jag har alltid varit intresserad av allt måleri. Under mina tidiga år som VD hade jag en kopia av Guernica av Pablo Picasso uppsatt på mitt kontor. När det var kaotiskt på företaget behövde jag bara se på konstverket för att konstatera att vårt kaos inte var så farligt i alla fall.

picassoguernica.jpg

Numer är mitt största intresse äldre måleri och då främst 1800 tals måleri men även modernt beskrivande måleri. De flesta har endast sett konstverk med betraktarens ögon. Att delta i ett konstverk från ”ax till limpa” är därför en fascinerande upplevelse som ger kunskaper och insikter om hur processen går till som är oerhört berikande. I de flesta projekt jag genomfört har det visat sig att resan till målet varit lika viktigt som att uppnå målet. Det här projektet känns inte annorlunda i det avseendet. 

Möjligheten att som modell få delta i ett figurativt konstverk i stället för ett konventionellt porträtt känns också utmanande. Målningen blir definitivt mer dynamisk och spännande när konstnären (Tony Warren) själv väljer hur motivet skall arrangeras och vilka kläder som skall användas och hur/vilken karaktär som skall skildras. 

Det går inte heller att förneka att möjligheten att äga ett unikt konst föremål av hög kvalité där man deltar själv ger en personlig tillfredsställelse. En målning av den klass som Tony Warren presterar har också ett konstnärligt värde över tiden. Det är inte mycket man gör eller deltar i som gör några bestående avtryck. Eller som det Kinesiska ordspråket säger: Din betydelse är lika stor som det hål som bildas när du lyfter fingret ur vattenhinken. 

Jade av Tony Warren

jade.jpg

Vännerna på Asgard önskar alla en bra dag

PS Denna artikel återfinns på http://intressant.se/intressant, samt bloggar.se